Nieuwe menukaart maken? Dit moet je weten!

Oké, het is zover! Je hebt besloten om een nieuwe menukaart te maken. Yes! Dat is leuk, want dat betekent een nieuw ontwerp, misschien wel nieuwe gerechten en nieuwe kansen om de gemiddelde bestedingen te boosten en meer winst te maken.

Ik wil graag twee belangrijke vragen aan je stellen, voor je gaat beginnen met je nieuwe menukaart.

Het eerste punt gaat over de inhoud van je menukaart.
Het tweede punt gaat over het design van je menukaart.

Laten we beginnen bij het begin, de inhoud van je menukaart. Belangrijke vraag nummer 1:

Welke gerechten verkoop je het allerliefst?

Hoe bepaal je dan welke gerechten je het allerliefst verkoopt? Dat kan gebaseerd zijn op verschillende dingen, namelijk:
– Winstgevendheid (op welke gerechten zit een goede winstmarge)
– Populaire gerechten (welke gerechten worden veel verkocht, vinden je klanten erg lekker)
– Snel/makkelijk te bereiden
– Je specialiteiten die jouw restaurant uniek maken

Welke gerechten hebben de beste winstmarge?

Het is iets waar ik tegenaan loop bij nieuwe klanten. Logisch ook: bijna 80% van de restaurantondernemers weet niet wat de kosten van hun gerechten zijn. Heel verklaarbaar, want het berekenen van de kosten per gerecht, kost een hoop tijd! Maar om een succesvolle menukaart te maken is het wel super belangrijk om dit te weten. Waarom? Hoor ik je denken…Nou, omdat gerechten die je graag verkoopt meer aandacht op je menukaart verdienen.

Mijn tip is om dit te bepalen per categorie, dus welke voorgerechten verkoop ik het liefst, welke hoofdgerechten, welke nagerechten, etc.

Stars en dogs

Er is een handige diagram die ik gebruik, en het deelt je gerechten in op basis van populariteit en winstgevendheid. Je allerbeste gerechten (de stars), die wil je het allerliefst verkopen: ze zijn populair en ze hebben een goede winstmarge. Dan zijn er gerechten die niet populair zijn en een minder goede winstmarge hebben (de dogs) die wil je juist helemaal niet verkopen. En die geven we dus ook geen extra aandacht op de menukaart. Ik ga in deze blog niet zo in details treden over deze manier om je topgerechten te bepalen, want waar het nu om gaat is dat je je bewust wordt van welke gerechten je het allerliefste wilt verkopen. Mocht je hulp willen met de diagram, maak dan een gratis afspraak.

Belangrijke vraag nummer 2:

Hoe ziet jouw ideale menukaart eruit?

Als je een nieuwe menukaart gaat maken, raad ik aan om het ontwerp te veranderen, zodat klanten ook daadwerkelijk door hebben dat er iets veranderd is, er nieuwe gerechten zijn. Voor het design is het erg leuk om inspiratie op te doen. Pinterest is bijvoorbeeld een hele goede plek om gave voorbeelden te vinden. Zoek bijvoorbeeld op ‘restaurant menu’. Zelf kijk ik ook op Pinterest als ik nieuwe inspiratie nodig heb.

Denk bij het ontwerp van je menukaart aan:

– welk formaat je aanspreekt: ga je voor een A4 formaat, of maak je het origineler door bijvoorbeeld voor een vierkante menukaart te gaan?
– welke kleuren je mooi zou vinden
– welke lettertypen passen bij jouw restaurant én doelgroep (bestaat je doelgroep vooral uit 50+? Zorg dan dat je geen moeilijk leesbare handgeschreven lettertypes gebruikt)
– Wil je graag kleurrijke foto’s op je menukaart, maak je het bijv. een soort van magazine met glanzende foto’s van je verse ingrediënten?

Erg leuk is om een moodboard te maken voor jouw nieuwe menukaart. Zo verzamel je allerlei afbeeldingen die jij mooi vind en vind passen bij jouw menukaart. Je menukaart is immers je allerbelangrijkste communicatiemiddel, dus het is belangrijk om te weten welk gevoel en welke stijl je wilt overbrengen. Ook als je met een designer werkt en al een huisstijl hebt, is het erg fijn dat je een beeld hebt van de stijl die je graag wilt.

Menukaart moodboard voorbeeld op Pinterest:

menukaart-moodboard-voorbeeld

 

Samenvattend: de twee vragen die handig zijn om beantwoorden als je een nieuwe menukaart gaat maken:

1. Welke gerechten verkoop je het allerliefst?
2. Hoe wil je dat de nieuwe menukaart eruit ziet? Zoek inspiratie, voorbeelden

Als ik samen met mijn klanten werk, zijn dit de eerste stappen die we nemen naar een succesvolle menukaart. Misschien vraag je jezelf af: waar kan ik het best beginnen met deze twee belangrijke vragen? Hoe zorg ik dat ik het slim aanpak zodat ik meer winst ga maken met mijn menukaart? Maak dan een gratis afspraak. We nemen samen jouw menukaart door en bekijken of er nog meer winst te behalen valt en hoe.

Of, misschien wil je meer menukaarttips!Op maandag 27 augustus kun je bij de online masterclass Menukaart Geheimen zijn! Je ontdekt een aantal tips & tricks die ik heb toegepast voor mijn 1-1 klanten met groot resultaat. Bijvoorbeeld een stijging van 52% in de verkoop van de kogelbiefstuk (gerecht met hoge marge voor hen). & je ontdekt hoe jij een aantal van mijn power tips kunt toepassen op jouw menukaart. Ik deel deze resultaten om je te inspireren, te laten zien wat er allemaal mogelijk is met jouw menukaart, als je het slim aanpakt. Je menukaart is je #1 communicatiemiddel. Ben jij erbij? Je kunt je nu aanmelden met 20 euro korting! 

Geef mij meer menukaart tips >>