Nieuwe menukaart: dit moet je niet doen!

Als je een nieuwe menukaart gaat maken, zijn er veel dingen waar je op let om de kaart zo succesvol en winstgevend mogelijk te maken. Prijzen van gerechten, indeling, hoeveel keuze, presentatie, beschrijvingen van gerechten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over welke gerechten, ingrediënten en kleuren je gebruikt. Zonder overzicht zie je door de bomen vaak het bos niet meer. Daarom deel ik graag één menukaartgeheim met je.

Eén menukaartgeheim

Eentje die heel voor de hand liggend lijkt, maar vaak over het hoofd wordt gezien. Het verandert hoe je naar je menukaart kijkt. Deze tip pas ik zelf toe op alle menukaarten die ik maak. En ik deel deze graag met jou, zodat je niet de fout hoeft te maken die veel restaurants wel maken.

Zet alsjeblieft niet de prijs van je gerechten centraal.
Maak het niet te belangrijk wat iets kost.

Natuurlijk wil je jouw klanten op een duidelijke en overzichtelijk manier informeren over de prijs van een gerecht, absoluut. Het is ook niet mijn advies om prijzen weg te stoppen, want duidelijkheid over de kosten wordt gewaardeerd. Maar we hoeven de prijs niet te schreeuwen. Is het niet veel belangrijker om je klant te informeren over de lekkere dingen die hij in jouw restaurant kan eten? Wat mij betreft is dat een volmondige JAAAA!

Voordelen als je jouw menukaart niet als prijslijst ziet:

Je legt de nadruk op je gerechten, je ingrediënten en de beschrijving van je gerechten. Je verleidt je klant om te kiezen voor de lekkerste gerechten, in plaats van de goedkoopste gerechten. Je legt de nadruk op de gerechten die jouw restaurant uniek maken. Eventueel gerechten die jou een fijne winstmarge opleveren. Je helpt je gasten dus kiezen wat ze willen eten, in plaats van betalen. 

Meer menukaartgeheimen: in deze masterclass deel ik een aantal powertips die mijn 1-1 klanten super goede resultaten opleverden, zodat jij ze ook voor jouw menukaart kunt toepassen. Klik hier om meer te lezen en je aan te melden >>

De vier belangrijkste (externe) factoren…

die de keuze voor een gerecht bepalen vanaf de menukaart:

  • Naam van het gerecht
  • Prijs van het gerecht
  • Presentatie van het gerecht op de kaart (Beschrijving plus eventueel foto’s)
  • Plaats van het gerecht op de menukaart

Verder spelen nog allerlei factoren mee waar je met je menukaart geen invloed op hebt, zoals bijvoorbeeld wat je klant wel of niet lust, zin in veel/weinig eten, etc.

Niet de prijs, maar dit!

Terug naar de dingen waar je wel invloed op hebt, want daar kun je ook daadwerkelijk iets mee. Als je kijkt naar de 4 factoren, en je legt niet de nadruk op prijs, dan zie je gelijk waar je origineel kunt zijn 😉 

Wat bijvoorbeeld een van mijn favoriete restaurants deed, is spreekwoorden gebruiken als de naam van het gerecht. De ragout van bospaddestoelen heette ‘het bos insturen’, de knoflooksteak ‘ff overleggen’. Dit soort woordspelingen trekken de aandacht en verrassen jouw gast! En maken de prijs een stuk minder opvallend.

Korte samenvatting:

Zorg dat jouw gasten kiezen wat ze willen eten, in plaats van willen betalen. Dit doe je door niet de prijs centraal te zetten, maar juist aandacht te creëren voor het gerecht zelf. Dat kan je duizenden euro’s extra omzet opleveren, zoals bij een van mijn laatste klanten. Hoe? Ik vertel je er alles over in de masterclass Menukaart Geheimen! 

Op maandag 27 augustus kun je bij de online masterclass Menukaart Geheimen zijn! Je ontdekt een aantal tips & tricks die ik heb toegepast voor mijn 1-1 klanten met groot resultaat. Bijvoorbeeld een stijging van 52% in de verkoop van de kogelbiefstuk (gerecht met hoge marge voor hen). & je ontdekt hoe jij een aantal van mijn power tips kunt toepassen op jouw menukaart. Ik deel deze resultaten om je te inspireren, te laten zien wat er allemaal mogelijk is met jouw menukaart, als je het slim aanpakt. Je menukaart is je #1 communicatiemiddel. Ben jij erbij? Je kunt je nu aanmelden met 20 euro korting! 

Of misschien vraag je jezelf af: is dit geschikt voor mijn menukaart? En hoe kan ik dit het beste toepassen op mijn menukaart? Maak dan een gratis afspraak voor een menukaartscan. We nemen samen jouw menukaart door en bekijken of er nog meer winst te behalen valt en hoe.