Menukaart optimaliseren? Ik reken het even voor je uit.

Stel: je wilt jouw bedrijfsresultaat verbeteren.

Dan heb je natuurlijk verschillende opties. Bijvoorbeeld besparen op personeelskosten, scherper inkopen, meer nieuwe gasten naar jouw restaurant trekken of je menukaart optimaliseren.

Ik houd van oplossingen die a) het grootste resultaat opleveren, b) een positieve impact hebben c) eenvoudig zijn en d) blijvend zijn.

 

Over de eerste opties heb je vast al nagedacht.
Net als mijn potentiële klant.

Ik neem je graag mee in zijn verhaal. Een slimme ondernemer, die inderdaad al had gewerkt aan zijn inkoop en personeelskosten. Donderdag sprak ik hem. “Ik vind je werkwijze heel interessant, maar ik moet het wel terugverdienen.” We hadden het over starten met de samenwerking en de investering die daarbij hoort.

 

Natuurlijk moet je het terugverdienen.

En niet slechts 1x of 2x of 3x terugverdienen. Ik werk alleen aan projecten waarvoor ik grote kansen zie, zodat we onwijs goede resultaten gaan behalen. Maar dat neemt niet weg dat ik zijn gedachte begrijp. Een investering doen kan spannend zijn. Daarom zei ik tegen hem: “Ik reken het even voor je uit”.

 

Dit zijn de resultaten van een van mijn laatste klanten.

Een restaurant met terras, 1 locatie. Een zaak die gericht is op een breed publiek. Van gezinnen tot wat oudere stellen. Een menukaart met hele toegankelijke en bekende gerechten. Maar nog niet slim ingericht. Denk een burger en de biefstuk. En het broodje carpaccio of tosti’s tijdens de lunch. In de periode van 30 dagen voor de nieuwe, geoptimaliseerde menukaart, draaide hij een omzet uit food van €74.215,-. Dus de omzet uit gerechten: van lunch tot diner tot borrelhapjes. Exclusief dranken.

 

We optimaliseerden de menukaart.

Bekeken de doelstellingen die belangrijk zijn voor zijn restaurant. Maakten krachtige aanpassingen op zijn kaart. In de volgende periode van 30 dagen met de nieuwe menukaart was zijn omzet uit food van €99.351,-. Ik reken graag even voor je uit wat de omzetstijging is in de maand met de nieuwe menukaart: + €25.136,-. Dat is een stijging van 34%.

 

menukaart-optimaliseren-25k

 

Plus 25K. Dat is wat er gebeurde in de eerste maand met de nieuwe menukaart.

Maar die verbetering stopt natuurlijk niet na de eerste maand. Zijn menukaart is anders ingericht en gasten worden steeds opnieuw, of ze nu in de eerste maand met de nieuwe menukaart of de derde maand met de nieuwe menukaart komen, gestimuleerd om anders te kiezen.

Als ik het theoretisch doorreken – de overige cijfers zijn er nog niet, betekent een stijging van 34% op jaarbasis voor deze ondernemer een extra omzet van ruim €300.000,- uit food. Dat is gewoon 3 ton extra. Het verschil tussen een omzet uit food van bijna 9 ton en een omzet van 1,2 miljoen euro op jaarbasis. Wat een mega ROI – Return On Investment – is, als je nagaat wat de investering is voor het optimaliseren van je menukaart. Iets waar mijn klant niet mee had willen wachten.

Daarnaast goed om je te realiseren, het gaat hier om een individueel restaurant met 1 locatie. Voor mijn klanten die dezelfde menukaart draaien op verschillende locaties, begrijp je dat de extra omzet nóg groter is.

 

Terug naar het gesprek.

“Iedere situatie is uniek, maar het geeft je wel een duidelijk beeld van wat er mogelijk is met jouw menukaart.” Mijn potentiële klant zei JA tegen onze samenwerking. Ik ben super blij voor hem, en heb heel veel zin om zijn analyse te maken en omzetstijging in beeld te brengen.

Hoeveel omzet haal jij nu uit food? Wat zou het voor jouw omzet betekenen als je zo’n enorme omzetstijging weet te realiseren door jouw menukaart te optimaliseren?

 

Als dit interessant voor jou is…

plan een Menukaart Scan in en we scannen samen jouw menukaart, om te bekijken of ik kansen zie voor jou. Het is gratis, maar ik heb beperkt plaats. Mocht tijdens de scan duidelijk zijn dat ik het niet interessant vind voor jou, dan geef ik dit aan. Ik werk namelijk alleen aan projecten waarvoor ik grote kansen zie, zodat we onwijs goede resultaten gaan behalen. Jouw succes, is namelijk mijn succes.

Eerst testimonials van mijn klanten lezen? Je vindt ze als je op deze pagina scrolt.

Misschien ook interessant:
De eerste dagen met de nieuwe menukaart

menukaartmeisje-biefstuk-1